Kartläggning Handlings-beredskap vid kris

Handlings-beredskap vid kris

Kartlägg i samverkan

Undersök hur väl förberedd er organisation är i händelse av en kris. Gå igenom kartläggningen i samverkan, i en skyddskommitté eller samverkansgrupp och tillsammans med säkerhetsansvarig. Det är en del i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och är ett sätt att kartlägga er handlingsberedskap.

I verktyget Hantera kris och oro kan du läsa mer om hur du hanterar kriser och oro på arbetsplatsen. Till verktyget Hantera kris och oro.

Kartläggning

Handlingsberedskap

Kartläggningen består av 19 påståenden. Använd gärna kommentarsfältet under varje påstående för att förtydliga er bedömning.

Fråga 1 av 19

Vi undersöker, riskbedömer, åtgärdar och följer upp vår krisberedskap regelbundet inom ramen för vårt arbetsmiljöarbete.

Fråga 2 av 19

Vi gör risk- och sårbarhetsanalyser regelbundet i syfte att förbättra vår förmåga att förebygga, motstå och hantera kriser och extraordinära händelser.

Samtliga kommuner och regioner ska enligt lagar och förordningar göra en risk- och sårbarhetsanalys (RSA) för det egna ansvarsområdet och för den egna verksamheten. Läs mer om detta på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Fråga 3 av 19

Vi har en krisgrupp som träffas regelbundet.

Fråga 4 av 19

Medlemmarna i krisgruppen har relevant kunskap och resurser för sin uppgift.

Fråga 5 av 19

Alla medarbetare vet vilka som ingår i krisgruppen.

Fråga 6 av 19

Vi har en krispärm med rutiner, planer, roller och ansvar samt viktiga kontaktuppgifter till bland annat medarbetare och anhöriga.

Kontaktuppgifter ska också finnas till vikarier, inhyrd personal och elever. Ha även kontaktuppgifter till exempelvis polis, räddningstjänst och socialtjänst i krispärmen.
Fråga 7 av 19

Vi har en krisplan som ger ett stöd för olika typer av kriser, från individnivå till samhällsnivå.

Fråga 8 av 19

Vi tränar regelbundet på hur vi hanterar oväntade händelser som kriser av olika slag på olika nivåer, från individnivå till samhällsnivå.

Prata regelbundet, exempelvis i skyddskommittén, samverkansgruppen och ledningsgruppen, om vilka händelser eller situationer ni behöver ha beredskap för.
Fråga 9 av 19

Vi har en plan för hur verksamheten kan fortsätta att bedrivas vid en kris som exempelvis en pandemi, ett längre strömavbrott etc.

En så kallad kontinuitetshantering. Läs mer om det på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Fråga 10 av 19

Vi har rutiner för att hantera och möta oro hos medarbetare?

Detta gäller även vikarier, inhyrd personal, elever. Alla medarbetare ska veta vilka rutiner som gäller för att hantera och möta oro på arbetsplatsen.
Fråga 11 av 19

Vi har rutiner för intern kommunikation i händelse av en kris.

Detta gäller även vikarier, inhyrd personal, elever. Alla medarbetare ska veta att det finns rutiner för den interna kommunikationen vid en kris.
Fråga 12 av 19

Vi har rutiner för extern kommunikation i händelse av en kris.

Detta gäller även vikarier, inhyrd personal, elever. Alla medarbetare ska veta att det finns rutiner för den externa kommunikationen vid en kris.
Fråga 13 av 19

Vi har en fungerande partssamverkan på arbetsplatsen.

Informera medarbetare om partssamverkan och tydliggör skyddsombudets roll som företrädare för alla medarbetare. Detta gäller även vikarier, inhyrd personal, elever.
Fråga 14 av 19

Vi har en fungerande samverkan mellan relevanta roller/grupper som säkerhetsansvarig, hr, företagshälsovård, kommunikationsansvarig, ledningsgrupp etc.

Organisera för samverkan även med externa aktörer som är relevanta för verksamheten vid en kris. Exempelvis socialtjänst, centrala myndigheter, andra regioner och kommuner.
Fråga 15 av 19

Vi har rutiner för fysisk första hjälpen och det stöd som behövs för olika krissituationer.

Detta gäller även vikarier, inhyrd personal, elever. Alla medarbetare ska veta vilka rutiner som gäller om en situation eller händelse skulle utlösa behov av första hjälpen och krisstöd.
Fråga 16 av 19

Vi har rutiner för psykisk första hjälpen och det stöd som behövs för olika krissituationer.

Detta gäller även vikarier, inhyrd personal, elever. Alla medarbetare ska veta vilka rutiner som gäller om en situation eller händelse skulle utlösa behov av första hjälpen och krisstöd.
Fråga 17 av 19

Chefer och arbetsledande personal har tillräckliga kunskaper om krisstöd för att kunna planera och ordna detta på ett lämpligt sätt.

Fråga 18 av 19

Vi håller våra kunskaper och färdigheter i första hjälpen och krisstöd aktuella.

Ett sätt kan vara att öva utifrån de risker som finns i verksamheten, både troliga och mindre troliga scenarier. Planera in kompetenshöjande insatser med en viss regelbundenhet för berörda.
Fråga 19 av 19

Vi har en företagshälsovård eller annan expertresurs som kan tillfrågas för krisstöd vid behov.